Kickstart kollegamotionen

Find alt godt fra træningsskabet med kollegamotionsøvelser - lige her 👇

Del din kollegamotion med os på Facebook - meget gerne med #DyrkSammenholdet.

Dyrk sammenholdet med kollegamotion

Gå en tur, mens du taler i telefon. Det handler om at udnytte tiden aktivt, hvis det er muligt for dig, når du taler i telefon. Vi kalder det walk n' talk.

Har du ekstra overskud, så lav fx en wall sit, en planke, stå på ét ben, eller hvad du kan finde på, der får pulsen lidt op. Gør det sammen med kollegaen eller kunden i den anden ende af røret. I kan fx skiftes til at finde på en øvelse i starten eller til slut i samtalen.

Er ungerne hjemme, og kan du ikke komme af sted på en gåtur, så gå rundt på hjemmekontoret, mens du taler. Eller lav blot øvelser, imens du har din telefonsamtale.

Start en mail-stafet, hvor du udfordrer en kollega. Sådan kan I gøre:

  1. kollega 1 starter en mail-stafet med en aktiv udfordring - fx ved at udføre 2 x 10 knæbøjninger/squats
  2. kollega 1 sender så udfordringen videre til kollega 2
  3. kollega 2 får udfordringen i mailen og udfører de 2 x 10 knæbøjninger/squats
  4. kollega 2 sender stafetten videre med en ny aktiv udfordring til kollega 3

Sådan kan det rulle. I kan sammensætte stafetten, så det er den samme udfordring, der bliver sendt rundt, eller ved hele tiden at 'bygge på', så den næste kollega i rækken får endnu mere sved på panden.

Brug motionsuret til at få mere bevægelse ind i arbejdsdagen. På bestemte klokkeslæt udfordrer du dig selv og meget gerne en kollega med forskellige øvelser.

Du kan også nemt inddrage børnene, som måske alligevel er hjemme fra børnehave eller skole. Børnene har også godt af en aktiv pause.

Vi har designet et motionsur, som du kan downloade her. Du kan også udarbejde dit eget motionsur med dine helt egne klokkeslæt for øvelser.

Men tag vores motionsur som inspiration eller brug det direkte.

Book en aftale i din kalender på et fast tidspunkt hver dag, hvor du er aktiv i eksempelvis ti minutter. Du kan fx gå en kort tur ud i den friske luft eller  sammensætte en serie af øvelser (det finder du inspiration til længere nede på siden 👇).

Sådan en aktiv påmindelse i din kalender fungerer bedst, hvis den ligger op ad et naturligt break i arbejdsdagen - fx formiddagskaffen, frokosten eller eftermiddagspausen.

Selvom du lige nu ikke kan dyrke motion sammen med kolleger, så kan I inddrage hinanden ved at dele jeres motion på Facebook, ringe op til hinanden på messenger eller på jeres interne side, hvis I har sådan en på arbejdet.

Hold aktive online-møder. Start eller afslut jeres online-møder med at bevæge jer sammen. Har I video koblet til, så kan I skiftes til at vælge en øvelse, som alle mødedeltagere skal udføre. Er I uden video, så giver det også lidt spas, at I skal forklare øvelsen til hinanden. Det vigtigste er bare, at I får dyrket sammenholdet - selvom I er hver for sig.

Og HUSK så lige, at bare ét enkelt sølle minuts fysisk aktivitet faktisk er ok til at give god energi og et kæmpe smil på læben. Også I denne meget svære tid.

Mangler du idéer til øvelser, så sus længere ned på siden. Der finder du en masse aktivt guf.

Tæl Skridt med kollegerne. Gå hver for sig og dyrk sammenholdet online. I kan dyste om at nå 10.000 daglige skridt og dele jeres skridt-status og billeder fra gåturen med hinanden – på messenger, sms eller intranettet. I kan også dele jer op i hold og kæmpe fx afdeling mod afdeling. Alle skridt tæller – både dem, du tager i stuen i løbet af arbejdsdagen, og dem fra gåturen med dine børn.   

I øvrigt kan du og dine kolleger tilmelde jer vores næste Tæl Skridt-kampagne (31. august - 13. september). Der skulle vi meget gerne være tilbage til 'normal hverdag' 🤞.

Klar-parat-programmer med øvelser

Har du 2½ minut?

Det er nok til at få arbejdet kroppen igennem, få pulsen op og lidt sved på panden. Du behøver ikke klæde om. Inviter dine kolleger med over mobilen eller messenger. 

Vi har samlet et program - lige til at gå i gang med. Og vi har filmet alle øvelser, hvis du og din kollega har behov for at tjekke øvelserne ud.
Op at stå, væk fra skærmen og dyrk sammenholdet. 

Find film med alle øvelser - og lidt flere lige her.

Hent programmet, hvis der er behov for det.

5 friske aktive minutter

Få banket kroppen igennem på bare sølle fem minutter med fem nemme øvelser. Du kan jo tage ungerne og din bedre halvdel med (hvis du altså har sådan en).

Det er top nemt. Effektivt arbejde med hver øvelse i 20 sekunder, så pause i ti sekunder - og videre til en ny øvelse. Nap to runder, og du er i mål med fem minutters fysisk aktivitet. Sæt i gang ...

Find film med alle øvelser - og lidt flere lige her.

Hent programmet, hvis der er behov for det.

Inspiration

Hent et helt katalog fyldt med inspiration til kollegamotion. Du skal være lidt kreativ og sætte fantasien i sving, da en del af idéerne og inspirationen er udarbejdet til kolleger, der dyrker kollegamotion sammen på arbejdspladser. Men hey - i disse tider ved vi, at der på mange planer bliver tænkt kreativt, snedigt og ud af boksen, mens vi passer på hinanden.

Får du den skønne idé til at twiste en af idéerne i kataloget, så del den meget gerne på Firmaidrættens facebook-side.

Sidder du meget ned foran skærmen? Eller trænger du bare til at komme op og strække musklerne?
Inviter kollegerne til en omgang udstrækning online. I kan mødes på messenger, over mobilen, på Skype eller, I kan sende en øvelse videre til hinanden på mail eller SMS.

Klik på foto eller lige her 👉🏻 komplet program med ni øvelser, klar-parat til udstrækning.

Terningerne er kastet. Du skal op at stå, ringe til en kollega - eller hive ungerne med ud på gulvet, og så skal I kaste med terninger.

Det er helt simpelt:

  1. Slå med to terninger
  2. Udfør den øvelse, der svarer til øjnene på terningerne
  3. Slå igen med terningerne og udfør det antal gentagelser, som øjnene samlet viser

Øvelserne finder du lige her 👉🏻 inspiration til øvelser.
Men I kan også finde på jeres egne øvelser. Nemt og ligetil ...

Firmaidrætten er klar til at hjælpe, svare på spørgsmål og give konkrete ideer, og vores opfordring er; at alle kolleger dyrker en times motion i arbejdstiden hver uge. For det er vigtigere end nogensinde, at vi holder fast i at bevæge os – og arbejdspladsen er en oplagt arena. Ring til os på vores nye hotline: 46 47 31 00, så hjælper vi din arbejdsplads i gang.

Telefontider:
Man-tors: 10.00 til 14.30
Fredag: 10.00 til 14.00.

HOTLINE: 46 47 31 00
Giv os et kald - vi er klar til at hjælpe din arbejdsplads i gang med kollegamotion.

Sådan bevæger vi danske arbejdspladser.

Vi har samlet lidt gode links, der bringer dig rundt i vores univers af lokal firmaidræt og kollegamotion på arbejdspladsen 👇

Få inspiration til kollegamotion direkte i din indbakke.

Det er vigtigt at komme i gang med kollegamotionen – også med de restriktioner, som coronakrisen sætter. Vi er klar til at hjælpe med gode og konkrete idéer! Ring til os på 46473100 eller skriv til os her, og vi ringer dig op.