Formandsvalg i Dansk Firmaidræt

Den 22. november 2025 skal repræsentantskabet i Dansk Firmaidræt til stemmeboksen. Nuværende formand, Peder Bisgaard, træder nemlig tilbage efter 24 år på posten.

Derfor skal repræsentantskabet i Dansk Firmaidræt vælge en ny formand. 

Her på siden finder du alle relevante oplysninger om formandsvalget.

FIRMA Logo Ny Sort Bred LUFT

Dansk Firmaidræt skal vælge ny formand til november

Den nye formand skal bidrage til at sætte en retning for Dansk Firmaidræt og den bane, vi spiller på. Vi er i dag stærkt positioneret i dansk idræt, hvor vi aktuelt blandt andet arbejder for nye kollektive medlemsformer, en fortsat stærk politisk positionering og nye partnerskaber.

Kandidater, der stiller op til formandsposten, skal være indstillet af en firmaidrætsforening senest 1. oktober 2025.

Vi håber, at alle relevante kandidater ønsker at opstille, så vi får en god demokratisk proces – og den bedste formand for Dansk Firmaidræt.

Se tidslinje og nedslag frem mod formandsvalget

Den nye formands arbejdsopgaver og ansvarsområder: 

  • Gå forrest som samlende figur, der agerer hele Dansk Firmaidræts formand.
  • Være synlig, tilgængelig og transparent – særligt for de lokale foreninger.
  • Sikre politisk interessevaretagelse bl.a. ift. Folketinget.
  • Skabe netværk og være opsøgende ift. nye strømninger og trends samt samspillet med foreningerne.
  • Sikre at organisationen drives på baggrund af en politisk vedtaget strategi.  
  • Strategisk ledelse & udvikling og bevist om arbejdsdelingen med administrationen.
  • Dansk Firmaidræts ansigt udadtil – også internationalt.
Frivillige

Formandsprofil – og arbejdsgruppen bag

Bestyrelsen ønsker at øge den demokratiske deltagelse og engagere flere foreninger i organisationens vigtige emner. Derfor nedsatte den en arbejdsgruppe til at udarbejde en profil for den kommende formand, idet formandsvalget blev set som en oplagt mulighed for bred inddragelse.
 
Alle foreninger kunne indstille kandidater, og den kom til at bestå af repræsentanter fra otte foreninger, forbundsmedarbejdere og en ekstern rekrutteringskonsulent, der ledte processen.
 
Bestyrelsesmedlem Thomas Schrøder Andersen er formand for arbejdsgruppen og præsenterede arbejdet og konklusionerne på Dansk Firmaidræts Visionsmøde den 26. april 2025.

Bestyrelsens indstillinger til rammevilkår for ny formand

Bestyrelsens indstillinger (til Repræsentantskabsmødet 2025)

Formandens honorar

  • Bestyrelsen vurderer, at formandshonoraret skal svare til en fuldtidsstilling på niveau med ledelsen af forbundet. Det vil være den ramme, som bestyrelsen indstiller til repræsentantskabets godkendelse i forbindelse med budget 2026-2027.

  • Honoraret er vurderet ud fra formandens ansvar og arbejdsindsats, hvor formanden skal stå til rådighed om dagen, om aftenen og i weekender.

Formandens varetagelse af andre hverv

  • I overensstemmelse med Dansk Firmaidræts vedtægter kan formanden også godt varetage opgaven som formand i en lokal forening. Bestyrelsen mener ikke, at de to poster er uforenelige at beklæde samtidig, idet både bestyrelsen og repræsentantskabet vil vurdere, om formanden fokuserer på sin opgave som forbundsformand.

  • Bestyrelsen indstiller, at vi fortsætter med den gældende praksis med, at eventuelle andre hverv, som formanden påtager sig i formandsperioden, skal godkendes af bestyrelsen. Bestyrelsen mener derudover, vi bør offentliggøre eventuelt andre hverv, som formanden påtager sig efter bestyrelsens godkendelse.

Opstillingsproces og valghandling

Opstillingsproces:

  • Det er de lokale firmaidrætsforeninger og landsforeninger, der kan indstille formandskandidater.

  • Foreningen indstiller en kandidat ved at sende en mail til Mette Mandrup, direktør i Dansk Firmaidræt, på mm@firmaidraet.dk. Kandidaten kan også selv på samme måde melde sit kandidatur, hvor kandidaten i mailen oplyser, hvilken firmaidrætsforening som indstiller kandidaten.

  • Den 1. oktober 2025 er deadline for indstilling af formandskandidater.

  • I perioden fra den 1. oktober til repræsentantskabsmødet den 22. november bliver kandidaterne præsenteret på www.firmaidraet.dk og på Hjemmebanen (digitalt mødested for firmaidrættens foreninger).
    Derudover deltager kandidaterne på et online valgmøde den 20. oktober og på de tre landsdelsmøder hhv. den. 21. oktober, den 28. oktober og den 4. november.

Valghandling:

  • Valghandlingen foretages af repræsentantskabet til repræsentantskabsmødet lørdag d. 22. november 2025.

  • Valghandlingen foretages ved elektronisk afstemning uanset antal opstillede kandidater.

  • Afstemningen sker ved almindeligt stemmeflertal.
Se §12 i Dansk Firmaidræts vedtægter vdr. formandsvalg.

Spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte Mette Mandrup, direktør i Dansk Firmaidræt.