Selvom det er ferie- og rosétid, er det sundt at få bevæget sig. Men du bør lægge den dårlige samvittighed på hylden og gøre det, du har lyst til, frem for det, du føler, du skal. Det mener filosof og forfatter til bogen ‘Forbandede Sunddom’, Morten Ebbe Juul Nielsen, som giver dig fem råd til at kombinere træning og ferie.

AF: Elisabeth Hamerik Schwarz

Lyt til din krop

”Mange af os har fra barnsben lært, at træning er lig med præstation og konkurrence. Men i ferien handler det om at stresse ned, så vi kan klare hverdagen, når den vender tilbage, og derfor bør træning og sport i ferien dyrkes af lyst frem for pligt. Så drop de ydre forventninger, og lyt i stedet til din krop, og hvis den giver udtryk for, at det er en god idé at skrue op eller ned for ambitionerne, så gør det.”

Giv plads

”Er du en af dagene mere til at sidde i solstolen end til at løbe 15 kilometer, så slip den dårlige samvittighed og sæt dig. For fylder du ferien op med alle forventningerne og gøremålene fra hverdagen, får du nemlig ikke ladet ordentligt op, og det har din krop og dit hoved brug for. Kort sagt: Du skal ikke tænke på roséen, når du løber – og på løbeturen, når du drikker rosé. Men da de to ting er lidt svære at kombinere uden at spilde, så giv plads til begge dele.”

Træn alternativt

”Det er sundt for psyken at droppe præstationsbehovet af og til, og ferien er et oplagt tidspunkt. Så overvej at udskifte fitnesscentret eller løbeturen med nogle alternative aktiviteter, som du kan lave sammen med familien. Rundt om i Danmark er der nemlig masser af muligheder, der kan gøre ferien sjov, mens man træner – lad mig til inspiration nævne: kitesurfing, stand up-paddle, kajak, vandreture, klatring og cykelture."

Prøv noget nyt

”Ferien kan være et godt tidspunkt til at få nogle nye vaner ind, fordi overskuddet er større. Men har du haft en sløv træningsperiode, er det nytteløst at forsøge at indhente det tabte ved at træne en masse i ferien. For at genoptage de gode træningsvaner skal du i stedet holde fokus på, hvad der motiverer dig, og hvad du synes er sjovt. Dermed kan ferien også være et oplagt tidspunkt til at genfinde glæden ved træning ved eksempelvis at prøve en ny sport af.”

Du behøver kun 30 minutter

”I ferien har vi brug for at slappe af, men samtidig har mange af os også 1.000 ting, vi lige skal nå. Derfor kan det føles overvældende også at skulle presse træningen ind. Men 30 minutters aktivitet dagligt er nok for at holde formen ved lige, og på dage, hvor dét også bliver presset, kan løsningen for eksempel. være at gå en rask tur på stranden eller tage en cykeltur igennem det smukke sommerland med kæresten. På den måde kan du holde formen ved lige og holde ferie samtidig – og bonussen kan samtidig være, at der ikke er nogen, der siger: ’Skal du nu træne igen’?”

Michael Tannis Beck
Michael Tannis Beck
Kommunikationskonsulent
Magasinet Firmaidræt

Morten Ebbe Juul Nielsen

  • Lektor i filosofi ved Institut for Erkendelse, Medier og Formidling på Københavns Universitet.
  • Forfatter til bogen ‘Forbandede Sunddom’, der undersøger spørgsmålet om, hvad sundhed egentlig er.
Vigtigt at komme i gang med kollegamotionen – også med de restriktioner, som coronakrisen sætter. Vi er klar til at hjælpe med gode og konkrete idéer! Skriv til os her el. ring på 4647 3100