Husker du ikke at bevæge kroppen i denne tid, hvor Danmark delvist er lukket ned grundet COVID-19, har det sundhedsmæssige konsekvenser både for dig og hele samfundet. Derfor inviterer Dansk Firmaidrætsforbund og TrygFondens Center for Aktiv Sundhed (CFAS) på Rigshospitalet til fælles og folkelig fyraftenstræning for alle. Det er også muligt at få inspiration til hverdagsmotion og modtage gode råd om sundhed fra blandt andre professor og sundhedsforsker Bente Klarlund.

Selvom Danmark er på COVID19-vågeblus foreløbig frem til og med den 10. maj, så er det vigtigt, at vi alle husker bevægelsen.

Blot 14 dage med inaktivitet kan have utilsigtede sundhedskonsekvenser for den enkelte og hele samfundet. Derfor inviterer Dansk Firmaidrætsforbund og TrygFondens Center for Aktiv Sundhed (CFAS) på Rigshospitalet til fælles og folkelig fyraftenstræning. Hop med på bevægelsesbølgen via Facebook Live (@firmaidraet) kl. 16.00 til 16.30, hvor forskellige eksperter og sportspersonligheder inspirerer til hverdagsmotion.

”Som landsdækkende idrætsorganisation er vi mestre i at skabe bevægelse og samvær. Vi og vores foreninger er fysiske samlingspunkter for mange danskere, og vi længes efter en normaltilstand, så vi sammen kan dyrke glæden ved motion. I den situation, Danmark p.t. er i, påtager vi os naturligvis også et ansvar. Og vi rykkede hurtigt allerede i epidemiens første uge med gode råd og fifs til online motion på hjemmekontorerne. Nu bygger vi ovenpå, og vi inviterer til fyraftenstræning. Mit budskab er klart: Husk stadig at få sved på panden og smil på læben i denne særlige periode – så står vi stærkere sammen på den anden side af COVID-19,” siger formand i Dansk Firmaidrætsforbund, Peder Bisgaard.

Nye vaner i den nye virkelighed er afgørende
Faktum er, at hundredtusindvis af os har fået vendt arbejdsdagen 180 grader rundt. Møder foregår virtuelt, vi tæller ikke skridt ned til bageren, vi henter ikke ungerne i børnehave, og vi cykler ikke til og fra jobbet. Og der kan ej heller rases af efter arbejdstid, da svømmehaller og sportsklubber er 'no go'.

Professor, sundhedsforsker og leder af CFAS, Bente Klarlund, opfordrer på det kraftigste til at inkorporere nye motionsvaner i den nye virkelighed.

”Vores tilbud og fælleskampagne er et tiltag for at modvirke de sundhedsmæssige konsekvenser, der opstår ved pludselig fysisk inaktivitet. Det kan tage flere måneder at rette op på disse fysiologiske konsekvenser, og det skal vi forhindre. Har du ikke tid til motion nu, skal du afsætte tid til sygdom senere,” siger Bente Klarlund og understreger – med reference til et klassisk citat fra Chris MacDonald:

”Det er ikke ekstremt at være aktiv en halv til halvanden time om dagen. Det er ekstremt at være inaktiv 22,5 time om dagen.”

Foruden den planlagte fyraftenstræning står Bente Klarlund, øvrige eksperter fra CFAS og konsulenter i Dansk Firmaidrætsforbund til rådighed for sundhedsråd og personlig vejledning ift. hverdagsmotion.

...

PROGRAM, opdateres fortløbende:

Mandag den 30. marts

Fyraftenstræning kl. 16.00-16.30 ved Kirsti Pedersen, udviklingskonsulent i Dansk Firmaidrætsforbund. 

Onsdag den 1. april

Fyraftenstræning kl. 16.00-16.30 ved Michelle Kristensen, MK Universet. 

Torsdag den 2. april

Fyraftenstræning kl. 16.00-16.30 ved Kasper Kristensen, udviklingskonsulent i Dansk Firmaidrætsforbund. 

Fredag den 3. april

Spørg eksperten online, Facebook Live kl. 11.40-12.00 ved Bente Klarlund.  

Mandag den 6. april

Fyraftenstræning kl. 16.00-16.30 ved Kenneth Carlsen, tidligere professionel tennisspiller.  

Onsdag den 8. april 

Fyraftenstræning kl. 16.00-16.30 ved Christel Stjernebjerg, kendt fra TV og Cirque du Soleil. 

Tirsdag den 14. april 

Fyraftenstræning kl. 16.00-16.30 ved ENDNU UKENDT. 

Fyraftenstræning og 'spørg eksperten': Direkte link til Facebook Live ...
Fyraftentræning - alt du skal vide
Michael Tannis Beck
Michael Tannis Beck
Kommunikationskonsulent
Fyraftenstræning - direkte link

5 hårdtslående punchlines: 14 dage uden aktivitet og bevægelse …

- Du kan tabe 1,2 kg i ren muskelmasse.
- Du får mere af det farlige fedt omkring de indre organer, og du bliver tyndfed.
- Du får sværere ved at fjerne fedt og sukker fra blodbanen, hvilket kan skade dine blodkar.
- Din kognitive funktion nedsættes, og du får flere udfordringer med at koncentrere dig.
- Du kan på blot 14 dage rykke tættere på en sygdomstilstand som f.eks. type 2-diabetes og hjertekar-problematikker.

5 gode råd i denne Corona-periode:

- Reducer den tid, du sidder ned til et minimum (gerne under otte timer dagligt).
- Hvis du sidder meget stille, så rejs dig op og gå lidt rundt eller lav nogle øvelser (gerne tre gange i timen).
- Tag ’exercise snacks’. Blot 60 trappetrin opad – tre gange om dagen – vil forbedre din kondition.
- Surf ind på www.firmaidraet.dk og www.aktivsundhed.dk. Tjek vores træningsskabe med inspiration til kollegamotion på bl.a. hjemmekontorerne. Og husk det aktive online-frikvarter på firmaidrættens Facebook (@firmaidraet). Alle hverdage kl. 12.20.12.30.
- Fyraftenstræning kl. 16.00-16.30. Så er du sikret din daglige dosis med god intensitet og fornuftig puls. Besøg Facebook Live (@firmaidraet).

Dyrk sammenholdet - online kollegamotion

Om parterne:

Dansk Firmaidrætsforbund bevæger årligt over en halv million danskere, der enten er medlem i en af de 81 lokale firmaidrætsforeninger eller deltager i events som bl.a. Tæl Skridt, Arbejdspladsernes Motionsdag, Bike & Run Stafetten, Ladies Mud Race og Xtreme Mandehørm. Dansk Firmaidrætsforbund er en non-profit idrætsorganisation primært finansieret via overskuddet i Danske Spil. Vi arbejder for at udbrede og understøtte idræt og sundhed med arbejdspladsen som det naturlige omdrejningspunkt. Vores tilgang til kollegamotion er, at det skal foregå i øjenhøjde og give et smil på læben.

TrygFondens Center for Aktiv Sundhed (CFAS) på Rigshospitalet vil med udgangspunkt i forskningen udvikle nye træningsformer, der kan anvendes som ideel behandling af personer med en række længerevarende sygdomme, der har fælles behandlingsudfordringer. I kommunernes sundhedscentre testes de fysiske træningsformer, der har givet lovende resultater i laboratoriet. De metoder, som viser sig bedst egnet, bliver videreformidlet til landets kommuner.

Vigtigt at komme i gang med kollegamotionen – også med de restriktioner, som coronakrisen sætter. Vi er klar til at hjælpe med gode og konkrete idéer! Skriv til os her el. ring på 4647 3100