Et samlet kig på hele 26 amerikanske studier af skridttællerens effekt viser, at skridttælleren får dig til at gå omkring 1,5 km længere om dagen.

Din skridttæller følger med i din dags gang og løb. Men det viser sig også, at den får dig til at gå længere i løbet af dagen. Over 2.100 skridt kommer der ekstra i stængerne, hvilket svarer til en gåtur på omkring 1,5 kilometer.

Tilbage i 2007 gik forskere på Stanford University School of Medicin i gang med at lede efter undersøgelser af skridttælleres effekt. De ville gerne se, om dimsen, der enten lå i lommen eller var sat i bæltet, overhovedet havde en effekt. Dimsen var nemlig blevet populær, og nogle arbejdspladser var endog begyndt at dele gratis skridttællere ud til medarbejderne.

Forskerne fra universitet i Californien fandt 26 studier, der samlet havde deltagelse af 2.767 personer. Og de fandt en masse resultater, der pegede i én og samme retning. Du går længere, når du går med skridttæller.

Også godt for blodtryk

I gennemsnit går vi 6-7.000 skridt om dagen. På sådan en helt almindelig dag, hvor jobbet skal passes, børnene hentes, maden købes ind, vasketøjet fjernes fra teenagerens gulv, og skraldespanden stilles frem. Byder eftermiddagen på en tur med hunden, eller aftenen på en omgang træning med bold eller i fitness-outfit, kommer der selvfølgelig flere skridt på kontoen.

Udover den øgede fysiske aktivitet var der også andre interessante plusser ved skridttælleren. Deltagerne i forsøgene tabte sig undervejs, og deres blodtryk blev lavere. Og så var det vigtigt at sætte sig et mål for antallet af skridt.

Gå i cirkler foran tv

Det var ikke altid, at deltagerne nåede det ønskede antal skridt, men at have et mål motiverede dem. Du kender det vist selv, at du klokken 21:00 kan se, at du mangler 900 skridt for at nå dagens mål på

10.000. Hvad gør du? Går en tur? Begynder at støvsuge? Tager et par ture eller ti på trapperne? Ja, der er nogen, der begynder at gå i cirkler foran fjernsynet.

Der er gået nogle år efter offentliggørelsen af resultaterne. Skridttællere findes nu også i ure, armbånd og på mobiltelefoner, så der er masser af mulighed for at holde styr på skridtene – og de ekstra. Der er ikke siden lavet et så omfattende samlet studie af forskningen på området, så det er stadig Stanford-resultaterne, der bliver brugt, når skridttællernes effekt skal markeres.

Fortsat god tur.

Årets første Tæl Skridt begynder mandag den 21. januar.

Gå med :-)

Tæl Skridt