Firmaidrætten hjælper ZBC Slagelses erhvervsskoleelever med at blive aktive på den rigtige måde.

Dansesalen med spejlene på væggene ligger på førstesalen. I resten af den blot et par år gamle bygning på ZBC i Slagelse ligger også en idrætshal, styrketræningscenter og omklædningsrum. Det er flotte faciliteter, som de cirka 500 elever har til rådighed.

Hver uge har de én til halvanden times bevægelse på skemaet. Så bliver hamre, waterpas, malerpensler og tegninger forladt. Nogle skifter til træningstøj, andre beholder arbejdstøjet på. Det er også helt i orden.

”Eleverne er aktive, men ikke på den rigtige måde. Så vi skal forebygge ved at give dem nogle gode vaner. I de skemalagte timer har de alle muligheder for at bevæge sig. Men også for at slappe af, hvis der er behov for ro. Vi tager elevernes sundhed alvorligt, og særligt den psykiske sundhed er vigtig. Vi vil gerne komme ensomheden til livs, og skal eleverne leve af deres håndværk, skal de også kunne finde ud af at samarbejde på forskellige måder”, siger uddannelseschef på ZBC Slagelse, Michael Bang Dyrehave.

Samarbejde er vigtigt

Det er tre år siden, at Firmaidræt Slagelse kontaktede ZBC Slagelse, og hurtigt kom der et samarbejde, der også involverede idrætsforbundet, på plads. Gennem firmaidrætten er lærere og ledelse blevet inspireret til at få bevægelse og idræt ind i dagligdagen. Fra enkle øvelser, der kan laves i pauserne, til bold­ og holdspil, der får pulsen op og har et samspil, der kan overføres til dagligdagen, hvor samarbejde omkring håndværket er så vigtigt.

”Vi ved, at eleverne skal motiveres til bevægelse. Mange har ikke de bedste oplevelser omkring idræt i folkeskolen. Her skal de finde ud af, at det faktisk er sjovt at bevæge sig, og at de bliver bedre til deres fag, når de har dyrket motion. De får mere energi”, siger uddannelseschefen.

Spontan motion

Inden samarbejdet med firmaidrætten begyndte, var der en idé på skolen om, at der var bevægelse nok i undervisningen. For kroppen er et lige så vigtigt redskab som det værktøj, som eleverne skal lære at bruge. Nu er motion og bevægelse gjort mere synlig. Udover den skemalagte bevægelse, laver eleverne nakke­ og rygøvelser i pauserne eller går en rask tur rundt om skolen. De rejser sig op, når de spørger om noget i teoriundervisningen, og som en del af undervisningen er de også ved at skabe redskaber, der skal få skolens hvide gange med brune gulvfliser til at invitere til spontan motion.

”Det hele hænger sammen, og der er kort vej fra idé til handling. Så vi laver reaktionsvægge, barrer til kropshævninger og hinkeruder. Eleverne skaber noget, som de kan se, bliver brugt, og det motiverer dem. Alle erhvervsskoler har mere bevægelse i tankerne, men det er noget andet at få gjort noget ved det. Vi har som en stor skole et ansvar, som vi gerne tager på os, og vi er ikke færdige med at blive inspireret”, siger Michael Bang Dyrehave, der opfordrer andre erhvervs­skoler til at tage kontakt til den lokale firmaidrætsforening.

”Vi har været heldige at få de rigtige tilbud på det rigtige tidspunkt. Firmaidrætten har været gode til at holde os til ilden, når vi har haft tankerne på prøver, skemaer og andre ting. Vi har fået nogle redskaber, der har klædt vores lærere på til at gøre bevægelse til en naturlig del af undervisningen”, lyder det fra Michael Bang Dyrehave.

Pernille Fløjstrup Andersen
Pernille Fløjstrup Andersen
Kommunikationskonsulent

Firmaidrætten og ZBC Slagelse samarbejder bl.a om:

  • Aktivering af grundskoleelever.
  • Elevernes deltagelse i turne- ringer, fx ES Cup.
  • Deltagelse med Aktivitetsdag. i Slagelse Kommune.
  • Motionsdage.
  • Undervisning og inspiration til lærerstaben.