Interessen for eSport vokser, og derfor skyder Dansk Firmaidrætsforbund og eSport Danmark et nyt samarbejde i gang, som giver arbejdspladser og erhvervsskoler mulighed for at konkurrere i en række af de kendte eSportsdiscipliner. Målet er at udvikle aktiviteter på lokalt og nationalt plan, herunder en ny type events, hvor spillerne får brugt både kroppen og hovedet. De første events skal løbe af stablen til foråret 2017.

I Danmark og i udlandet eksploderer interessen for eSport i øjeblikket, og Dansk Firmaidrætsforbund oplever den stigende interesse for eSport både blandt firmaidrætsforeningerne, på arbejdspladserne og erhvervsskolerne.

Forbundet vil derfor arbejde målrettet på at udvikle nye events og konkurrencer sammen med eSport Danmark, ligesom der skal skabes et tættere samspil mellem de lokale firmaidrætsforeninger og de gaming-miljøer, der er på en lang række arbejdspladser og på erhvervsskoler.

Bro mellem gaming-miljøer og den organiserede idræt

"Med vores nye samarbejde med eSporten bygger vi for første gang en bro mellem gaming-miljøerne og den organiserede idræt. Det samspil har der ikke været før, men i bund og grund er vi drevet af det samme i firmaidrætten og i eSportsmiljøerne, nemlig lysten til at udvikle os i fællesskaber og ønsket om at dygtiggøre os i vores sport. Derfor tror jeg også, at der kommer rigtigt gode resultater ud af det nye samspil med eSportsmiljøerne, hvor et af vores mål er, at vi får etableret en liga, hvor arbejdspladser kan konkurrere mod hinanden," siger Peder Bisgaard, formand for Dansk Firmaidrætsforbund og fortsætter:

"På arbejdspladserne og erhvervsskolerne oplever vi, at eSport bliver dyrket og skaber fællesskaber på linje med håndbold, fodbold, badminton og andre traditionelle sportsgrene. Men der mangler en konkurrencestruktur og fælles events, hvor spillere kan mødes og dyste, ligesom vi har tradition for i mange andre sportsgrene. Det vil vi gerne udvikle sammen med eSport Danmark. Og vi vil gøre det med et særligt fokus på sundhed og samspillet mellem krop og hoved. Derfor vil de events og konkurrencer, som vi skal udvikle i den kommende tid, også bestå af både fysiske udfordringer og konkurrencer foran skærmen, som dem gamerne normalt kender. Vi kobler altså som noget helt nyt det fysiske og virtuelle i en ny konkurrenceform," fortæller Peder Bisgaard.

Rivende udvikling inden for eSport

"Det er klart, at der lige nu sker en masse spændende ting indenfor dansk eSport, som er i en rivende udvikling, og den bølge skal vi ride videre på. Derfor vil man i den kommende tid også se flere tiltag fra eSport Danmarks side, som der har været arbejdet på de seneste år. Et af dem er samarbejdet med Dansk Firmaidrætsforbund", udtaler formand for eSport Danmark, Thomas Koed.

"Vi glæder os rigtig meget over, at vi sammen med Dansk Firmaidrætsforbund nu også kan nå ud til de danske erhvervsskoler og arbejdspladser, og derigennem engagere deres elever og medarbejdere i eSporten", fortæller Thomas Koed og forsætter:

"Vi er nu i stand til at styrke interaktionen direkte med de eSportsinteresserede disse steder. Derfor har vi hos eSport Danmark valgt at forankre samarbejdet i vores eSportsforeninger, som kan samarbejde med de lokale firmaidrætsforeninger om udviklingen og faciliteringen af eSport lokalt."

eSportsevents for erhvervsskoler

Til foråret vil de første nye eSportsevents i samarbejdet mellem Dansk Firmaidrætsforbund og eSport Danmark blive afholdt. Det bliver erhvervsskoler både øst og vest for Storebælt, som danner rammen for konkurrencerne. Der vil blive konkurreret i "FIFA","Counter-Strike" og "Hearthstone" - og hver eSportdisciplin bliver suppleret med minimum én fysisk aktivitet. FIFA-spillerne skal således ikke bare være gode ved tastaturet, de får også selv mulighed for at teste holdet i fx præcisionsspark og indendørs fodbold. Og på samme måde skal Counter-Strike-spillerne ikke blot nedlægge virtuelle fjender på skærmen, de kan også selv komme igennem en fysisk forhindringsbane.

I forhold til selve turneringsformen og kombinationen med de fysiske aktiviteter understreger Thomas Koed fra eSport Danmark, at det ikke handler om at gå på kompromis med eSporten:

"Vi ønsker ikke, at der ændres på eSporten i den form, vi kender den i dag, men vi anerkender, at vi har med en målgruppe at gøre, som vi ikke altid når via de traditionelle aktivitetstilbud. Derfor hilser vi Dansk Firmaidrætsforbunds initiativ omkring sund gaming velkomment."

De nye events for erhvervsskolerne har arbejdstitlen "Gamezone" - og de vil blive udviklet yderligere, når eSport Danmark og Dansk Firmaidrætsforbund den 8. oktober 2016 holder workshop for alle interesserede firmaidrætsforeninger.

Læs også Peder Bisgaards leder om den digitale spilvirkelighed og samarbejdet med eSport Danmark - i det nyeste nummer af magasinet FIRMAIDRÆT