Hos Firmaidræt Køge gør man en dyd ud af dyrke samarbejdet med de lokale foreninger, idrætsklubber og virksomheder. erfaringen er, at to plus to giver mere end fire, når man går sammen i ligeværdige partnerskaber.

Atletikklubben, fodboldklubben, håndboldklubben, et par banker, cykelforeningen, patientforeninger, fysioterapeuter, Ældresagen, jobcentret og ikke mindst kommunen. Listen over samarbejdspartnere, som Firmaidræt Køge gennem årene har lavet et eller andet sammen med i en motionsevent, et erhvervsnetværk eller noget helt tredje, er lang. Og sådan skal det gerne fortsætte", lyder det fra foreningens formand, Finn Nielsen.

”Vi oplever, at lokale partnerskaber er med til at gøre os mere synlige og kendte i byen, og partnerskaberne betyder, at vi kommer bredere og bedre ud til flere virksomheder, end vi ellers vil kunne nå på egen hånd. I sidste ende er dét med til sikre os flere medlemmer, og det er selvfølgelig den afgørende grund til, at vi har fokus på det”, siger Finn Nielsen.

Vægttabskampagne var en vindersag

Et eksempel på den langsigtede gevinst af et partnerskab er kampagnen ”Køge på Vægten”, som Firmaidræt Køge stod i spidsen for i tre år sammen med bl.a. Spar Nord og Køge Cykelrings Venner.

”Den lokale avis, som også var en partner, skrev om det i 14-15 uger op til og under kampagnen, så det gav stor synlighed og opmærksomhed. Vi lavede særlige tilbud i vores motionscenter, som deltagerne kunne bruge i deres kamp mod kiloene. Nogle af dem, der bed på, er stadig medlemmer”, fortæller formanden.

Netværk gav adgang til virksomheder

Firmaidræt Køge involverer sig både i samarbejder, der primært koster tid og slid, og i tiltag, hvor de skal have penge op af kassen for at være med. Det sidste gjorde sig gældende, da de i en tre-årig periode meldte sig på banen i fodboldklubben HB Køges erhvervsnetværk, der tæller flere hundrede virksomheder.

”Det kostede os omkring 25.000 kr. om året, og så fik vi adgang til at få information om vores aktiviteter sendt ud til hele netværket, ligesom vi fik taletid ved klubbens hjemmekampe. Vi hjalp klubben med at arrangere fodboldevents for netværket og klubbens sponsorer. På den måde fik virksomhederne prøvet, hvad firmafodbold er”, forklarer Finn Nielsen, der ikke lægger skjul på, at det gav et stort arbejdspres at deltage i netværkets mange møder og events, hvilket var hovedårsagen til, at de forlod samarbejdet.

Håndboldklub hjælper ved stafet

Aktuelt er foreningen ved at løbe et nyt partnerskab med Køge Håndbold i gang, hvor skadede spillere kan genoptræne i Firmaidræt Køges motionscenter i Ravnsborghallen mod, at foreningen bliver synlig med skilte og bannere ved klubbens kampe.

”En af effekterne ved vores partner- skaber er også, at vi lettere kan skaffe frivillige hjælpere til vores motionsevents. Samarbejdet med håndboldklubben har fx betydet, at de giver en hånd med ved Bike & Run Stafetten”, siger formanden og peger på, at et partnerskab bør være ligeværdigt og rumme gevinster for begge parter.

Kan vi lave noget sammen?

”Vi starter altid med at sige: ”Kan vi lave noget sammen?”, og så har vi fokus på, hvad vi kan byde ind med, der har værdi for den anden part. Sådan gør vi også, når vi indgår sponsoraftaler med virksomheder, og det oplever vi en positiv respons på – at vi ikke bare kommer og beder dem om præmier eller penge”, fortsætter Finn Nielsen, der vurderer, at foreningens succes med at hente sponsorpræmier også hænger tæt sammen med, at opgaven er samlet hos én ansvarlig frivillig på tværs af foreningens aktiviteter og events.
”Partnerskaber er med til at gøre noget af foreningsarbejdet for os, fordi det giver os et større netværk, og derfor bliver gevinsten i sidste ende også større end indsatsen.”

Camilla Svenstrup
Camilla Svenstrup
Kommunikationskonsulent

Firmaidræt Køge
Stiftet i 1953
5.120 medlemmer

  • Badminton – turnering og baneleje
  • Bowling
  • Fodbold
  • Fitness og motionscenter
  • Petanque
  • Bike & Run Stafetten
  • Rigtige Mænd Løbet
  • Julemærkemarchen