Foreningerne i firmaidrætten vil også i fremtiden få den nødvendige hjælp fra forbundet til at løse opgaver inden for blandt andet foreningsudvikling, aktiviteter, events og kommunikation.

Det begyndte på Formandsmødet i 2016. I workshops gik diskussionerne livligt, om der kunne findes nogle kriterier, som kunne danne baggrund for at differentiere servicen til foreningerne fra forbundet, og i givet fald hvordan skulle kriterierne vægtes i forhold til hinanden?

Diskussionerne i 2016 gav en stor mængde udsagn og holdninger, og på Formandsmødet 2017 blev der ud fra denne nye viden atter sat en debat i gang. På nye workshops under Formandsmødet blev seks konkrete spørgsmål diskuteret, og igen blev det til en livlig diskussion.

Medlemstal som faktor

Overordnet blev deltagerne spurgt, om de synes, at foreningerne skulle differentieres ud fra deres størrelse. Det kunne eksempelvis være, at foreninger med flere end 1.500 medlemmer skulle have flere ressourcer tildelt end dem med færre end 1.500 medlemmer.

Fra størstedelen af de 10 grupper lød der et nej til en differentieret model med størrelsen på medlemstallet som afgørende faktor. Mange vurderede, at foreningerne, der har brug for hjælp til konkrete opgaver, allerede får den fra forbundets side uden skelen til medlemstallet, og at det mere er aktivitetsniveauet, der har indflydelse på, om en forening har brug for mere eller mindre hjælp.

Resten af workshoppens spørgsmål gik herefter på, om der kunne stilles andre typer krav til foreninger, der gerne ville gøre brug af forbundets kompetencer. Det gav en debat, der viste, hvor mange forskellige typer foreninger, som firmaidrætten rummer. Og hvordan foreningerne arbejder. Aktivitetsniveauet veksler, den geografiske placering spiller ind, og det samme gør brugen af medierne og størrelsen på de frivillige kræfter.

Opsøg mulighederne

Under debatten blev det tydeligt, at formændene i foreningerne mener, at det er vigtigt, at foreningerne bruger deres ressourcer på bedste vis og stadig opsøger de muligheder, der opstår for både at udvikle nye aktiviteter, skabe synlighed og netværk omkring foreningen samt være en aktiv del af lokalområdet. Og her kan og vil forbundets ansatte fortsat levere en god service.

For efterfølgende drøftede Forbundsstyrelsen hele forløbet omkring differentiering af servicen over for foreningerne. Betragtningerne fra formandsmøderne blev gennemgået, hvilket ledte til en beslutning om at skrinlægge en differentiering mellem foreningerne, og at den eksisterende praksis med at alle foreninger er ens stillet i forhold til hjælp og service fra forbundet.

Pernille Fløjstrup Andersen
Pernille Fløjstrup Andersen
Kommunikationskonsulent