Få sparring til markedsføring af foreningens aktiviteter

Kan din forening bruge hjælp, sparring og inspiration til markedsføringen af jeres aktiviteter, så kan kommunikationsafdelingen i Dansk Firmaidrætsforbund hjælpe jer.

Kommunikationsafdelingen tilbyder rådgivning og vejledning til dig og din forening om, hvordan I internt og eksternt markedsfører aktiviteter, events og projekter på relevante kommunikationsflader.

Digitale og trykte materialer

I kommunikationsafdelingen kan foreningen også få hjælp til at få produceret digitale og trykte informations- og markedsføringsmaterialer. Det kan være plakater til at hænge op på byens opslagstavler, roll ups og bannere til at synliggøre foreningen eller tryksager, I ønsker at dele eller sende ud til nye potentielle medlemmer.

Gratis service - book i god tid

Det er gratis for foreninger under Dansk Firmaidrætsforbund at få denne hjælp. Det gælder både rådgivning, tekstarbejde, layout og grafisk opsætning af materialerne. Ønsker jeres forening hjælp og sparring til markedsføring og materialeproduktion, så kontakt kommunikationsafdelingen i god tid, da der typisk er 2-4 ugers leveringstid på opgaverne.

Print og tryk for egen regning

Foreningen skal selv betale udgifter til evt. at få trykt eller printet skriftlige materialer.

 

Camilla Svenstrup
Camilla Svenstrup
Kommunikationskonsulent

Et par råd om foreningens hjemmeside

Med udgangspunkt i at ressourcerne til foreningens hjemmeside kan være få, er det vigtigste råd, at I som forening skal fokusere på de få centrale ting på hjemmesiden. Løb jeres hjemmeside igennem, og forestil jer, at I intet kender til foreningen. Hvordan præsenterer foreningen sig selv og sine aktiviteter? Fortæller I de helt grundlæggende ting, og er de opdaterede?

Aktiviteter
Den primære grund til at drive en foreningshjemmeside i firmaidrætten er at fortælle om sine aktiviteter for nye og eksisterende medlemmer. Vis, hvad I tilbyder, fortæl, hvornår det er, og hvad man skal gøre for at være med. Har foreningen små ressourcer, så slå et mindre brød op, og angiv en kontaktperson med navn, telefonnummer og e-mail, så man som bruger kan få mere at vide.

Det er vigtigt at understrege, at informationen altid bør præsenteres og tilrettelægges, så den er rettet mod det nye medlem. En aktuel aktivitetsoversigt er ikke noget, brugeren skal lede efter. Vis allerede på forsiden, hvad I tilbyder.

Kontaktoplysninger
Sørg for at have opdateret hjemmesiden med kontaktoplysninger. Både den generelle kontaktside, men også kontaktoplysningerne på alle enkelte aktiviteter.
Har jeres forening problemer med at finde ressourcer til at vedligeholde en lang række aktivitets-sider, så nøjes med at skriv en eller to generelle linjer om aktiviteten, krydret med et navn, telefonnummer og e-mail-adresse til den pågældende træner eller instruktør.

Foreningsstof
Få skrevet en lille præsentation af foreningen med tilhørende informationer om, hvad man skal gøre for at være med, melde sig ind, pris osv. Skriv den én gang for alle, placér den synligt og logisk, og hold den ellers opdateret, hvis fx kontingentet ændres.

Nyheder
Lav kun nyheder, hvis der er ressourcer tilknyttet, der kan holde en rimeligt fast strøm af nyheder. Nyheder kan være en god og interessant ting i meget aktive foreninger. Omvendt er nyheder også noget, der sagtens kan undværes eller nedprioriteres, så længe aktiviteterne er opdaterede med den basale viden.

Brug Facebook som en del af foreningens kommunikation

Det sociale medie Facebook er en effektiv kommunikationskanal til foreningens nuværende og potentielle nye medlemmer.

En Facebook-side er den del af foreningens digitale ansigt ud af til, og annoncering på Facebook kan målrette foreningens aktiviteter og events til specifikke målgrupper. 

 

Få rådgivning eller deltag i et kursus om foreningens brug af sociale medier

Kommunikationsafdelingen kan rådgive foreningen om kommunikation på foreningens Facebook-side og annoncering på Facebook.

I kan også deltage i aktuelle kurser om foreningens brug af Facebook og andre sociale medier - eller få tilrettelagt et fysisk eller online kursus efter jeres behov. Flere foreninger eller en region kan gå sammen om at afholde kurser. Hold øje med Foreningsservice og hjemmesiden for aktuelle kurser.

Hjemmeside-tjek

Et hjemmesidetjek er et gratis tilbud fra forbundets kommunikationsafdeling, som i korte træk løber foreningens hjemmeside igennem med kritiske briller.

Rapport med ris, ros og udviklingsmuligheder

Konkret får din forening sendt en lille rapport med ris/ros og tips til udviklingsmuligheder, alt sammen med udgangspunkt, kendskab til og respekt for, at det typisk er frivillige ildsjæle, der ligger kræfter i en hjemmeside. Det gør blot hjemmesidens effektivitet endnu vigtigere, så de frivilliges kræfter og tid ikke går tabt i blindgyder på hjemmesiden.

Gratis - med ca. 1 måneds leveringstid

Hjemmesidetjek er en gratis servie og kan bestilles ved at kontakte kommunikatonsafdelingen. 

Den typiske leveringstid på rapporten efter et hjemmesidetjek er fire-seks uger.

Tilbudet med et hjemmesidetjek består af rapporten fra forbundskontoret tilsat evt. opklarende spørgsmål til foreningen. Hjemmesidetjekket omfatter ikke et tilbud om yderligere konkret hjælp eller vedvarende dialog om udvikling og vedligeholdelse af foreningens hjemmeside.