I mere end 15 år har vi uddannet anførere til at igangsætte motion på arbejdspladsen. Du kender dem godt, for tidligere kaldte vi dem sundhedsambassadører. Nu kalder vi dem anførere for aktive arbejdspladser, og vi sætter 100 % fokus på kollegamotion.

Kollegamotion er den aktive pause på jobbet, som kan være alt lige fra at spille en omgang høvdingebold på parkeringspladsen, gå en tur før frokost eller snuppe en omgang træning i receptionen.

Bliv uddannet anfører og lær, hvordan du sammen med din leder får kollegamotion i gang eller kommer videre, hvis I allerede er startet op. 

Du lærer, HVORDAN du sætter kollegamotionen i gang, HVORDAN I får skabt god holdånd og får gjort kollegamotionen til en integreret del af kulturen på arbejdspladsen.

Det her får du på uddannelsen
  • 14 timers undervisning fordelt på fire moduler, hvor du lærer at få kollegamotionen til at ske
  • Træning i at sætte aktiviteter i gang, som både favner boldspilleren, gå-entusiasten og den motionsuvante
  • Live online sparring, hvor vi svarer på dine spørgsmål og hjælper dig med dine specifikke udfordringer
  • Udarbejdelse af konkret træningsplan, som tager hensyn til jeres arbejdsvilkår og muligheder
  • Netværk med anførere fra andre aktive arbejdspladser
  • Bevis på, at du er en rigtig anfører
  • Mærkat og stempel på, at I er en aktiv arbejdsplads
  • Quizzer, bingo og andet spas, som nok skal holde jer varme

Det kan du, når du er blevet anfører

Hvad du helt præcis suger til dig fra undervisningen afhænger af, hvor langt du og dine kolleger er i forhold til at blive en aktiv arbejdsplads. Vi sørger for, at der er noget til dig, hvis I allerede er i gang, men også til dig, hvor I nærmest ikke engang er begyndt at varme op endnu.

Der er garanti for, at du som minimum får dette med dig:

1) HVORFOR skal vi dyrke kollegamotion?
Vi hjælper jer med at blive helt skarpe på, hvorfor kollegamotion er vigtigt for jer, så I kan kommunikere det tydeligt og meningsfuldt til jeres kolleger.

2) HVAD er kollegamotion?
Du får et overblik over og smagsprøver på forskellige former for kollegamotion. Det er nemlig andet og meget mere end en støvet motionselastik i hjørnet.

3) HVORDAN kommer du i gang eller videre?
Du vil blive i stand til at sætte aktiviteter i gang i praksis - lige fra stationstræning til floorball, og du får lagt en plan, der passer til din arbejdsplads.

4) HVORNÅR skal det ske?
Du vil blive klar på, hvornår I skal lægge kollegamotionen, så der er færrest mulige barrierer, og så mange som muligt kan deltage.

Det indeholder uddannelsen

Vi starter med en grundig intro og opvarmning til kollegamotionens ”hvorfor, hvad, hvordan, hvor og hvem”. Hoved, krop og hjerte får at føle, hvad kollegamotion er – så du slet ikke kan stoppe igen.

Samtidig får du et værdifuldt netværk med andre aktive arbejdspladser. Og når modulet er slut, vil du være klar med første skitse til en plan for din arbejdsplads, hvor vi, funderet i vores erfaring, guider dig til, hvad der virker, og hvordan I kommer bedst og hurtigst i gang.

Med dig hjem får du også et specialdesignet motivationskit og brugbare uddannelsesmaterialer.

DET PRAKTISKE
Modul 1 varer fire timer – typisk fra 9-13. Fysisk fremmøde med fuld forplejning. 

Her skal du have din leder med. Og måske tænker du: Hvorfor skal jeg nu det! Det er ganske enkelt: Har du ikke din ledelse med, så er risikoen for, at I ikke lykkes med kollegamotionen alt for stor. Det har vi desværre set alt for mange eksempler på. Målet med webinaret er, at både du og din leder får tændt ilden i øjnene og får skabt en fælles retning i forhold til at få kollegamotionen til at ske.

I får to effektive timer sammen med andre anførere og ledere i samme situation. Vi stiller skarpt på: Samarbejdet mellem ledelse, anførere og medarbejdere, god forandringsledelse, dårlige undskyldninger, og hvordan I imødekommer dem samt værktøjer til, hvordan I får flertallet frem for fåtallet med.

Når webinaret er slut, vil I sammen stå knivskarpt i forhold til rollefordeling, plan og kommunikation til jeres kolleger.

DET PRAKTISKE
Modul 2 er et webinar på to timer, der foregår via Teams. Det er som minimum lederen med ansvar for kollegamotionen på din arbejdsplads, der skal deltage. Men flere ledere er også meget velkommen til at stige ombord. Link til webinar får I tilsendt på en mail.

Ikke så meget snak – nu skal vi i gang! Vi tager dig i kærlig mesterlære, så du bliver verdensmester i at sætte kollegamotionsaktiviteter i gang på din arbejdsplads fra dag ét.

Det er motionsaktiviteter, hvor alle kan være med, og hvor der er noget for enhver smag. Vi har nøje udvalgt de bedste aktiviteter på baggrund af vores 15 års erfaring med kollegamotion. Du kommer i træningstøjet og får prøvet kræfter med: Holdspil, holdtræning og timeout.

Undervejs hjælper vi dig med at tilpasse aktiviteterne til din arbejdsplads – både når det gælder tid, sted og deltagere. Når modul 3 er slut, vil du stå med en plan lige til at sætte i gang.

Glæd dig til en dag med masser af sammenhold og bevægelse i et trygt læringsmiljø.

DET PRAKTISKE
Modul 3 varer fire timer – typisk fra 9-13. Fysisk fremmøde med fuld forplejning. Kom i tøj, du kan svede og bevæge dig i.

Her får du mulighed for at tjekke ind online til live sparring. Der blive flere åbne sessioner – og du er velkommen til at tjekke ind flere gange. Dine undervisere vil sidde klar til at svare på dine specifikke spørgsmål. Så overvej, hvad du helt specifikt ønsker feedback på.

I den live sparring vil du også møde andre anfører, der er i gang ligesom dig. Det giver jer også mulighed for at sparre på tværs, hvis der er behov for og ønsker til det.

Du må meget gerne tage din leder med til live sparringen, så I sammen kan få feedback og idéer til det, som I spiller på banen.

Målet med den live sparring er at hjælpe jer videre og fx hjælpe jer med idéer til at løse de udfordrigner, I er stødt på.

DET PRAKTISKE
Denne del er valgfri. Du får flere åbne tidsrum af to timers varighed, hvor du kan tjekke ind online. Tidsrum og link sender vi til dig på mail.

Hvordan er det gået? Hvor er I verdensmestre, og hvor har I brug for lidt hjælp? På modul 4 evaluerer vi indsatsen, både ved at se det hele lidt fra oven, indefra og udefra.

Vi bliver inspireret af hinandens historier og erfaringer siden sidst, og ved fælles hjælp løfter vi indsatsen til næste niveau.

Dette er sidste modul, så naturligvis slutter vi af med velfortjente diplomer, high-fives og klap på skulderen.

Nu er I også klar til at kalde jer en aktiv arbejdsplads, og I modtager en velfortjent digital logopakke, som I fx kan bruge på jeres web, e-mailsignatur, jobopslag, t-shirts og meget mere.

Men bare rolig! Vi slipper dig ikke helt. Efter endt uddannelsesforløb vil vi motivere og inspirere dig digitalt, og du har altid mulighed for at slå på tråden eller bestille et opfølgningsbesøg på din arbejdsplads.

DET PRAKTISKE
Modul 4 varer fire timer – typisk fra 9-13. Fysisk fremmøde med fuld forplejning.

Er uddannelsen noget for mig?

Målgruppen for uddannelsen er dig, der brænder for at være med til at skabe en aktiv arbejdsplads med masser af holdånd, glæde, god trivsel og alt, hvad der ellers følger med af gode sidegevinster.

Det vigtigste er, at du har modet til at stå i front for noget nyt, og måske også har en god fornemmelse for, ”hvad der rør sig” blandt dine kolleger og samtidig har øje for, hvordan de vil tage imod kollegamotionen.

Du behøver altså på ingen måde at være marathonløber, motionsfanatiker eller være super fit i løbetights. Faktisk har vi erfaring for, at de allerbedste anførere faktisk ofte er dem, som ikke er uopnåelige idealer, men er lette at spejle sig i for motionsuvante kolleger.

Anbefaling til dig: Tag en kollega med
  • Sammen er i stærkere. Derfor anbefaler vi, at du tager uddannelsen sammen med en kollega.
  • Det betyder ikke, at du ikke kan tage uddannelsen alene. Vores erfaring er bare, at I lykkedes bedre, når I er flere anførere.
  • Du skal have din leder med ombord. Derfor skal du have din leder med på modul 2, der er et webinar.

Har du flere spørgsmål?

Tak for at læse med helt herned. Hvis vi ikke har været gode nok til at komme rundt om det hele, så tag endelig fat i Stine eller Rikke, der begge er undervisere på uddannelsen 👇🏼

Stine Dragsbæk
Stine Dragsbæk
Udviklingskonsulent
Rikke Døssing
Rikke Døssing
Udviklingskonsulent